Keitä me olemme?

Keitä me olemme?

Wanted Public Sector on ensimmäinen julkisen ja kolmannen sektorien suorahakuihin erikoistunut toimija Suomessa.

Julkishallinto eli julkinen sektori

Julkishallinnosta käytetään myös nimitystä julkinen sektori. Julkinen sektori on merkittävä työnantaja, johon kuuluu yli 4200 organisaatiota Suomessa. Valtion hallinnon lisäksi keskeisiä työnantajia ovat paikallishallinnon kunnat ja hyvinvointialueet. Kaikilla hallinnon tasoilla on liikelaitoksia ja osakkuusyhteisöjä.

Välilliseen julkiseen hallintoon kuuluvat itsenäiset julkisoikeudelliset laitokset (esimerkiksi Kansaneläkelaitos, Suomen Pankki, Työterveyslaitos, Suomen metsäkeskus ja yliopistot) ja julkista tehtävää hoitavat yhteisöt, laitokset, säätiöt.

  • Meille tärkeitä asiakkaita ovat myös julkista sektoria lähellä olevat yhtiöt ja toimijat, jotka joko omistus-, ohjaus- ja toiminnallisen suhteen tai asiakkuuden takia tarvitsevat osaamista ja ymmärrystä julkisesta toimintaympäristöstä.
  • Yhä kasvava ja tärkeä kolmas sektori, kuten liitot, järjestöt, yhdistykset ja säätiöt, ovat tärkeän ja usein yhteiskuntaa tukevan roolinsa vuoksi avainasemassa. Näissä tehtävissä tarvitaan erityistä osaamista ja ymmärrystä haastavassa toimintaympäristössä.
  • Me olemme joukko suorahaun ja rekrytoinnin ammattilaisia, valmiina tukemaan ja auttamaan teitä avainhenkilöiden löytämisessä. Löydämme oikeat ihmiset teille julkisen sektorin, kolmannen sektorin tai yksityisen sektorin verkostoista, aina kunkin profiilin mukaan.

Kuhunkin tehtävään pyritään löytämään ja valitsemaan siihen parhaiten
soveltuva henkilö. Rekrytoinnissa lähtökohtana on tasa-arvo ja yhdenvertaisuus. Julkisen hallinnon tehtävät ovat monipuolisia ja niihin voi hakeutua monenlaisella koulutustaustalla. Korkeakoulututkinto ja hyvä kielitaito ovat kuitenkin kelpoisuusvaatimuksina moniin johtaja, päällikkö ja asiantuntijatehtäviin (säädetty laissa tai asetuksissa).
Hakijoiden henkilökohtaista soveltuvuutta on tosiasiallisesti selvitettävä, mikäli soveltuvuuseroihin halutaan vedota esimerkiksi virkavalinnan perusteluna. Kärkihakijoiden ansioita on vertailtava keskenään.

Epäilyksen taustalla lienee tottumus ja itsenäiset toimintamallit sekä ajatus julkisen rekrytoinnin erityispiirteistä. Huoli laillisuuden, julkisuuden, avoimuuden ja kelpoisuusehtojen sekä vertailumuistioiden toteutumisesta tuo oman huolensa rekrytointikumppanin valintaan. Nämä eivät kuitenkaan ole ammattilaisen tekemän suorahaun käytössä riskinä, vaan päinvastoin, suorahaku lisää monella tavalla laatua ja läpinäkyvyyttä.

Headhunterin tehtävänä ei ole pelkästään tukea rekrytointiprosessia teknisesti vaan löytää, vertailla ja arvioida kärkiehdokkaat jo ennen heidän liittymistänsä prosessiin mukaan, hakuajan puitteissa. Siten tuoda mukaan vain todelliset parhaat profiilin mukaiset kärkiehdokkaat, ei määrällisesti suurta ja kirjavaa hakijajoukkoa.

Toimimme läheisenä kumppanina ja sparraajana nimetylle työryhmällenne (valmistelu-, valinta- tai haastatteluryhmä), koostui ryhmä sitten päättäjistä, hallituksesta, virkamiehistä, HR-ihmisistä tai esihenkilöistä.

Kumppanuus tarkoittaa kaikkea sitä rekrytoinnissa tarvittavaa tukea ja tietotaitoa, mitä virkamiestaustaiset kokeneet headhunterit osaavat tarjota. Erityisen tärkeää meille on myös pitää huolta hyvästä ehdokaskokemuksesta, joka näyttäytyy positiivisesti asiakkaan maineeseen ja työnantajamielikuvaan.

Suomen osaavin joukko headhuntereita löytää oikeanlaisen osaamisen rekrytointitarpeisiinne.